D vitamin hiány és annak tünetei

d vitamin hiány

A D vitamin hiány súlyos következményekkel járhat, számos betegség okozója lehet, így nem vehetjük a jelenséget félvállról.

Az egészségünk megőrzése és fejlesztése számos tényezőtől függ, köztük a megfelelő táplálkozástól, a testmozgástól és az immunrendszerünk erősítésétől. Az egyik legfontosabb elem a vitaminok világában, amely nem csak egészségünket, de általános jóllétünket is befolyásolja, a D vitamin.

A tapasztalatok azonban azt mutatják, a D vitamin szerepét, valamint annak hiányát és következményeit gyakran hagyjuk figyelmen kívül. Mostani írásunkban ezt a releváns témát vettük górcső alá.

Egy lélegzetvételnyi kitérő: a D vitaminról

 

A D vitamin egyedülálló a vitaminok sorában, mivel a testünk maga is képes előállítani azt a napfény hatására. Amikor a bőrünk érintkezik a Nap sugarával, a szervezetünkben speciális vegyület keletkezik, amely tulajdonképpen egy hormonszerű anyag.

Ezután a bőrünkben található természetes folyamatok révén ez a hormonszerű anyag átalakul aktív formává, vagyis D vitaminná. A D vitamin számos létfontosságú funkcióval rendelkezik a szervezetünkben. Az egyik legfontosabb szerepe a kalcium és a foszfor felszívódásának és anyagcseréjének szabályozása.

Ezért többek között elengedhetetlen a csontok és fogak egészséges fejlődéséhez és megerősítéséhez. Emellett a D vitamin hozzájárul az immunrendszerünk optimális működéséhez, valamint nagy szerepet játszik a sejtosztódás és az egészséges sejtképződés folyamataiban is.

Azonban, bár a napfény az egyik legfontosabb forrása a D vitaminnak, az emberek gyakran nem jutnak elegendő mennyiségben ahhoz – különösen a Föld azon térségeiben, ahol hosszú és hideg telek uralkodnak (gondoljunk csak a skandináv országokra vagy Kanadára)A D vitamin hiánya és következményei

Ahogy már említettük, a D vitaminhiány komoly következményekkel járhat az egészségünkre nézve. Ebből következik, hogy a D vitamin hiány tünetei számosak és sajnos változatosak. Az első és legismertebb következménye a csontritkulás, vagyis a csontok gyengülése és törékenysége.

A D vitamin hiánya a kalcium és foszfor elégtelen felszívódását is eredményezheti, ami hosszútávon a csontok elvékonyodásához, a törések és a csontritkulás kialakulásához vezethet.

Sajnos ezzel még nem értünk a lista végére

Ezenkívül a D vitamin hiánya negatív hatást gyakorolhat az immunrendszerünkre is. A szóban forgó anyag ugyanis fontos szerepet játszik a megfelelő immunműködésben, azáltal, hogy támogatja a gyulladásos folyamatok szabályozását és az immunsejtek aktiválását.

d vitamin hiány tünetei

Ha a szervezetünk nem kapja meg a megfelelő D vitamin mennyiséget, csökkenhet az immunrendszer hatékonysága, ami egyenes úton növeli a fertőzések és autoimmun betegségek kockázatát is.

A D vitamin hiánya továbbá összefüggésbe hozható más egészségügyi problémákkal is. Számos tanulmány kimutatta, hogy ha a szervezetben hiányos állapot lép fel, az növelheti a szív- és érrendszeri betegségek, a rák, a cukorbetegség és a depresszió kockázatát is.

Éppen ezért kiemelten fontos, hogy figyelmet fordítsunk a D vitamin elegendő bevitelére és szintjének fenntartására, különösen azokban az időszakokban, amikor a testünket nem éri megfelelő mennyiségű napfény.

Néhány szóban az alternatív pótlásról

A jó hír az, hogy több módszer is létezik annak érdekében, hogy a fent említett igencsak komoly betegségeket, illetve a vitaminhiányos állapotot elkerülhessük. A legszerencsésebb a megfelelő mennyiségű napfénnyel való érintkezés, s valóban: a D vitamin előállításának ez a legtermészetesebb módja.

Az azonban, hogy mennyi ideig tegyük ki a bőrünket a Nap fényének, több tényezőtől is függ – bőrtípustól, földrajzi elhelyezkedéstől. A kutatók szerint megközelítőleg 10-30 perc napi „napfény adag” már elegendő a bőrünknek a D vitamin előállításához.

Azonban, ha a természeti viszonyok nem adottak, más alternatív megoldások felé kell kacsingatnunk, például táplálékkiegészítőkkel vagy D vitaminban gazdag élelmiszerek fogyasztásával kell pótolnunk a szóban forgó anyagot. A különféle halak (mint például a lazac, a tonhal és a hering) gazdag forrásai a vitaminnak, de az kisebb mennyiségben megtalálható a tejtermékekben is.