A tavaszi fáradtság normális dolog, de ezekkel a módszerekkel gyorsan túl lehetünk rajta!

tavaszi fáradtság

Amikor a hosszú, sötét, téli hónapokon át várjuk a kikeletet, és végre el is jön, kellemetlen meglepetés lehet a kitörő életöröm helyett a tavaszi fáradtság.

Nyílnak a virágok, csiripelnek a madarak, kifakadna a rügyek fákon, egyre melegebb van, sokan mégis fáradtnak és kimerültnek érzik magukat. Van, aki ilyenkor betegségre gyanakszik, de a többség tudja már, hogy ez nem több, mint a tavaszi fáradtság.

Ez az állapot nem a tél végén kimerülő vitaminraktárak miatt alakul ki, hanem leginkább az egyre hosszabb nappalok tehetnek róla. A hormonjaink ugyanis nem reagálnak elég gyorsan a megváltozott körülményekhez, ezért érzik magukat sokan fáradtnak, ingerlékenynek és szenvednek fejfájástól. Ezt a tünetegyüttest nevezzük tavaszi fáradtságnak.

A tavaszi fáradtság tünetei

A tél végi, tavaszi fáradtság sokféle tünettel jelentkezhet. Az aluszékonyság, hangulatingadozás, ingerlékenység mellett gyakori panasz ebben az időben a fáradékonyság és a kedvetlenség is. Sőt, nem ritkák ilyenkor a felső légúti fertőzések sem, hiszen ilyenkor az immunrendszer is meggyengülhet kissé.

Az sem ritka, hogy a depresszióhoz hasonló tünetekkel jelentkezik az évszakváltás. Ha azonban a tünetek nem enyhülnek, illetve múlnak el néhány hét alatt, érdemes szakemberhez fordulni és segítséget kérni.

A tavaszi fáradtság a lassú átállásnak és a téli táplálkozásnak is köszönhető

Az emberi szervezet és anyagcsere, mióta világ a világ, folyamatosan alkalmazkodik az őt körülvevő környezethez, éghajlathoz és fényviszonyokhoz. A téli, fényhiányos, hideg időszak idején a melatonin hormon termelődése fokozódik, és emiatt megnő az alvásigényünk is, miközben a szerotonin szintje lecsökken a szervezetünkben.

tavaszi fáradtság ellen

Az emberek többségénél hiány alakul ki belőle. Ez a hormonváltozás okozza az úgynevezett szezonális depressziót is. A szerotonin a világos órák növekedésével lassan kezd pótlódni, de ehhez némi idő kell, amíg nem éri el a hormon a kellő szintet, a nyomott hangulat megmarad, de lassanként kilábal belőle az ember.

Régen mindig a vitamin-, nyomelem-, valamint ásványi anyag hiányra fogták a tavaszi fáradtság kialakulását. Ma már azonban tudjuk, hogy akkor is felléphet ez az állapot, ha valaki egész télen megfelelő mennyiségű vitamint visz be, bár tény, hogy a D-vitamin szintjére különösen figyelni kell!

Ezt tehetjük a tavaszi fáradtság ellen

Sok esetben néhány apró változtatás segítségével megelőzhető a tavaszi fáradtság kialakulása. Érdemes ezeket a tanácsokat megfogadni, mivel magában az egészséghez szükséges vitamin fáradtság ellen mit sem ér.

Tisztítsuk meg a sejtjeinket is a tél emlékétől

A rendszeres testmozgás– télen is – hatására boldogsághormont, endorfint termel a testünk, de megemelkedik a szerotonin és a noradrenalin szintje is. Ezek a hormonok felelősek a jó közérzetért. Sokat segít az is, ha sokat tartózkodunk a szabad levegőn, még akkor is, ha nem végzünk komolyabb sporttevékenységet, csupán sétálunk a kellemes napfényben.

A kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás szintén elengedhetetlen a tavaszi fáradtság elkerüléséért vagy gyorsabb legyőzéséért. Télen az emberek többsége tartalmasabb, nehezebb ételeket fogyaszt,ez evolúciós örökségünk a hideggel szemben való védekezés során.

Ilyenkor zsírosabb, kalóriadúsabb fogásokat fogyasztunk, és az ünnepi finomságok sem arról híresek, hogy kímélik az emésztést. Ha viszont végre eljött az ideje a friss idényzöldségeknek és gyümölcsöknek, fogyasszunk belőlük bőven, míg a szénhidrátokat, főként a finomítottakat, mellőzzük, ha lehet. A savanyított tejtermékek is jót tesznek. Arra is fontos figyelni, hogy milyen gyakorisággal étkezünk a nap folyamán, érdemes naponta többször, keveset enni.

A folyadékfogyasztás szintén nagyon fontos a tavaszi fáradtság elleni harcban. Általánosságban elmondható, hogy legalább két liter, cukor- és szénsavmentes folyadék bevitele ideális, a tiszta víz, higított, természetes gyümölcs- és zöldséglevek a legjobbak erre a célra.

tavaszi fáradtság tünetei

A megfelelő mennyiségű folyadék – amely kiegészül a táplálékkal bevitt folyadék mennyiségével, segít megszabadulni a sejteknek a téli időszak során felgyülemlett salakanyagoktól, amelyek lassítják szervezetünk anyagcseréjét.

Nemcsak belül, külsőleg is gondoskodni kell testünk vitalizálásáról. Ha télen a frissítő váltózuhanyt forró ülőfürdőre cseréltük, ideje visszatérni a hideg-meleg vizes tusoláshoz. Ez – főleg, ha hideg vízzel fejezzük be – igencsak felpezsdíti a vérkeringést és ragyogóvá teszi a bőrt és javítja a hangulatunkat is.

Figyeljünk oda a lelki szükségletek kielégítésére is

Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, nemcsak testileg kell topon lennünk, de lélekben is. A hideg, esős, ködös időben senki sem szeret sétálgatni vagy vendégségbe járni, egyáltalán kimozdulni a meleg lakásból. A tavasz azonban tökéletes alkalom arra, hogy ismét együtt legyünk szeretteinkkel, barátainkkal.

Ismét lendületet kaphatunk a hobbink gyakorlásából, de új elfoglaltságot is kereshetünk magunknak, a lényeg, hogy valóban örömünket leljük bennük és ezáltal átéljük a boldogság érzését.

A weboldal használatának folytatásával Ön elfogadja a cookie-k használatát További információk

A cookie beállítások ezen a weboldalon "cookie-k engedélyezve" beállításon vannak, hogy a lehető legjobb böngészési élményt nyújthassuk Önnek. Ha Ön folytatja ennek a weboldalnak a használatát anélkül, hogy megváltoztatná a cookie beállításokat, vagy az alábbi "Elfogadom" gombra kattint, akkor Ön hozzájárul a fentiekhez.

Bezárás